tirsdag den 1. februar 2011

Lær førstehjælp i din mødregruppe

Ja, det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg har set rigtig meget morgentv, mens jeg har været på barsel. Eller - det har ihvertfald snurret i baggrunden mange dage, mens jeg har lavet yngelpleje/-underholdning. Normalt zoomer jeg kun ind, hvis der lige er noget, der fanger min interesse. På mit nuværende abstraktionsniveau må jeg indrømme at det ikke er deres easy-listening gennemgang af blokpolitik der fænger, men nærmere når de har besøg af Mikkel Kesslers søster og hendes størrelse dobbelt K bryster (OMG siger jeg bare) eller når de skal spise den mad en af de mærkelige kokke har lavet. Bryster og mad, det er ligesom det min dagligdag har handlet om de seneste ni måneder.

Nå, men i går slog jeg lyttelapperne ud, da de begyndte at tale om en mor, der havde reddet sit barns liv ved at kunne førstehjælp. Hvem vil ikke gerne kunne det? I en fjern fortid tog jeg et førstehjælpskursus som led i en dykkeruddannelse. Jeg bilder mig ind, at jeg godt ved, hvordan man yder basal førstehjælp. Men hvis jeg tænker efter, så er jeg faktisk lidt i tvivl om, hvordan mange gange det egentlig er, man puster, før man pumper. Er det 5 gange pust og 15 gange pump. Eller omvendt. Eller noget helt tredje? Og hvad med børn? Det nytter nok ikke noget at kaste hele sin kropsvægt ned over deres bryst? Hvad gør man så? Og Heimlich manøvre - er der ikke noget om, at man gør noget helt andet med børn?

Det sørgelige faktum er vist, at jeg ikke kan huske en bønne af, hvad man egentlig gør eller i hvilken rækkefølge. Selvom jeg håber og beder til at mine børn aldrig har brug for førstehjælp, så ville jeg ønske, at jeg vidste hvad jeg skulle gøre - og at andre også gjorde. Derfor googlede jeg lidt om emnet og på babybusiness.dk så jeg en anbefaling om at tage et førstehjælpskursus i mødregruppen.

Jeg synes det er en rigtig god idé, og bringer den derfor videre her.

Livreddende Førstehjælp tilbyder at tage ud i mødregrupper over hele landet og afholde førstehjælpkursus. Kurset tager 4 timer og koster 425 kr. pr. person (min. 8 og max. 12 personer). I lærer førstehjælp i eget hjem og kommer omkring alt fra hjerte-lunge redning, feberkramper, fremmedlegemer i næse og ører, forgiftning osv. Der udleveres førstehjælpsbog, kuglepen (!) og notatpapir på kurset.

Falck tilbyder også førstehjælpskurser med særlig fokus på små børn, hvis man tegner et af deres abonnementer.

Jeg ville ønske, at jeg havde kendt til dette tilbud tidligere, så tror jeg, at vi skulle have haft dette kursus, før besøget af fodterapeuten. Ikke at det sidste ikke var tiltrængt, men det første kunne måske vise sig lidt mere nyttigt end fraværet af hård hud under hælen. Men jeg håber det ikke.

Foto: Fra livreddende.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...